A 2016. június 23.-án megtartott népszavazás eredményeképpen az Egyesült Királyság (UK) úgy döntött, hogy kilép az Európai Unióból. Nyilvánvaló, hogy ez a lépés kihatással lesz az európai jogrendszerre, és ezen belül a szellemi tulajdonra vonatkozó jogszabályokra is.
Amíg a szabadalmi bejelentésekre és a szabadalmakra a döntés minimális hatással lehet, hosszabb távon jelentősebb változások várhatók majd a védjegyek és a formatervezési mintaoltalom területén.
Fontos hogy tisztában legyünk azzal, hogy a UK még nem hagyta el az Uniót, egyelőre a szavazás eredményeképpen pusztán csak megkezdődött a kilépési folyamat. A folyamat minimális ideje két év, de mivel semmilyen tapasztalat nem áll rendelkezésre, hiszen a UK az első olyan EU tag, aki ezen a folyamaton végigmegy, az említett két éves periódus akár jelentősen kitolódhat.
Az európai szabadalmakra és szabadalmi bejelentésekre a Brexit nincs hatással. Az EP szabadalmakat az Európai Szabadalmi Hivatal (EPO) központilag engedélyezi, és azok további vizsgálatáról az Európai Szabadalmi Egyezményhez (EPC) csatlakozott államok nemzeti hivatalai - így a UKIPO - lemondtak, az érvényesítés pusztán egy adminisztratív lépés. Maga a tény, hogy a UK kilép az Unióból, a fenti folyamatokon semmit sem változtat, hiszen nyitva áll a lehetőség, hogy továbbra is EPC-tag maradjon. Az EPC tagok között jelen pillanatban is több olyan állam található, akik az EU-nak nem tagjai (Svájc, Norvégia).
A jelen állás szerint a bevezetni kívánt egységes hatályú európai szabadalom (EU szabadalom, UP) megjelölt "államként" lesz választható az európai szabadalmi bejelentésekben, amely semmiben nem különbözik a többi állam kiválasztásának folyamatától. Megadás esetén a szabadalmas választhat, hogy mely államokban kívánja a szabadalmat érvényesíteni, és az EU a választható országok listáján szerepel majd. Mind a megadás előtti eljárás, mind pedig a megadást követő felszólalási eljárás változatlan marad.
Az Európai Szabadalmi Bírósággal (UPC) kapcsolatosan jóval bonyolultabb a helyzet. A Brexit ebben a tekintetben teljesen bizonytalan helyzetet teremtett, és mivel a UP bevezetésének előfeltétele a UPC végleges felállása, jelen pillanatban a UP sorsa is kétséges. A UPC rendszer felállásának alapfeltétele, hogy a UPC Szerződést 13 EU tagállam, közöttük kötelezően a UK is - mint a három azon EU állam egyike, amelyet a legtöbb európai szabadalomban megjelölnek érvényesítésre - ratifikálja. Jelen pillanatban nincs információ arról, hogy a Brexit milyen kihatással lesz a ratifikációs folyamatra. Tovább bonyolítja a helyzetet az is, hogy Londonban került volna felállításra a UPC három központi divíziójának egyike, azonban az események tükrében mindez veszélybe került.
Ami a védjegyeket illeti, jelen pillanatban egy védjegy a UK területén vagy nemzeti védjegy vagy közösségi védjegy formájában védhető, amelyek közvetlenül, vagy a nemzetközi védjegybejelentésen keresztül a Madridi Protokoll alapján szerezhetők meg. A Brexit eredményeképpen a közösségi védjegy (EU védjegy) hatálya nem fog kiterjedni a UK területére. Minden valószínűség szerint egy átmeneti időszak következik, amely alatt különböző jogszabályok kerülnek majd bevezetésre a már meglévő közösségi védjegyekkel és azok hatályával kapcsolatosan, mindenesetre jelen pillanatban pusztán csak találgatni lehet, hogy a probléma milyen módon orvosolható majd. Elképzelhető, hogy a védjegyek hatálya majd automatikusan kiterjed a UK-re, de akár újbóli bejegyzés előírása is szóba jöhet. Akárhogy is, valószínűtlen, hogy mindez az elkövetkező két év folyamán bekövetkezne. A jelen állás szerint a védjegyek bejelentési és vizsgálati eljárásai változatlanok. A későbbiekben azonban fontos lehet, hogy milyen stratégiát alkalmazunk, mivel például egy kizárólag a UK területén használt közösségi védjegy a Brexit eredményeképpen nem lesz alkalmas arra, hogy a közösségen belüli használatot alátámassza.
A formatervezési minták a UK területén vagy nemzeti úton vagy nemzetközi úton védhetők a Hágai Megállapodás keretein belül. A helyzet itt is nagyon hasonló a védjegyeknél ismertetett helyzethez, vagyis itt is egy átmeneti időszakra lehet számítani, amelynek életbe lépése azonban az elkövetkező két évben valószínűtlen.
Amennyiben az Ön szellemi tulajdonhoz fűződő jogait is érinti a Brexit, és további információra lenne szüksége, forduljon bizalommal kollégáinkhoz.